Erken çocukluk dönemi bireyin bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimlerinin temellerinin atıldığı kritik bir süreçtir. Teknoloji insan hayatının bir parçası olduğundan tam da bu dönemde çocuklar teknolojik araçlar ile tanışmaktadır.
Okul öncesi dönemde teknolojinin bilinçsiz kullanımı çocuklarda teknolojiye bağımlılık geliştirme riski oluşturabilir. Bu durum, çocuğun ilgisinin farklı aktivitelerden uzaklaşmasına ve teknolojinin hayatında gereğinden fazla yer kaplamasına neden olabilir. Teknoloji bağımlılığı, çocuğun teknolojik araçları (televizyon, tablet, akıllı telefon, bilgisayar vb.) kullanma alışkanlığını kontrol edememesi ve bu durumun günlük yaşamını olumsuz etkilemesiyle tanımlanabilir. Çocuğun ekran başında fazla zaman geçirmesi ve teknolojik araçlarla vakit geçirme isteğinin oyun, sosyal etkileşim veya uyku gibi önemli etkinliklerin önüne geçmesiyle ortaya çıkar. Gerçek yaşamın aksine teknolojik araçlarda uyaranlar sürekli ve hızlı bir şekilde değişir. Bu durum çocukların gerçek hayattaki sabit uyaranlara uyum becerisini olumsuz etkileyebilir. Ekrandaki yoğun uyarana alışan çocuklar, ilerleyen dönemlerde okul yaşantısına ve sınıf ortamına adapte olmakta zorlanabilir. Ayrıca fiziksel ve bilişsel gelişimin hızla devam ettiği okul öncesi dönemde teknolojik cihazlara gereğinden fazla zaman ayrılması çocuğun gelişim sürecini olumsuz yönde etkileyebilir. Türkiye Bağımlılıkla Mücadele (TBM) Eğitim Programı kaynaklı Yeşilay, 0-3 yaş için çocukların ekrandan olabildiğince uzak tutulmasını, 3-6 yaş çocuklar için günlük toplam sürenin en fazla 20-30 dakika olmasını önermektedir.
meb_iys_dosyalar/06/06/769683/dosyalar/2023_01/25104508_ILINCLI-TEKNOLOJI-KULLANIMI.ppt